Sunday, December 27, 2009

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Nama Guru Pelatih:
Sekolah:.
Kelas: 5
Bilangan Murid: 9 (4P, 5L)
Tarikh: 07 Ogos 2009 Hari: Jumaat Masa: 8.00 – 8.30
Subjek: Kemahiran Hidup
Topik/Kemahiran: Memasak dengan kaedah yang betul – Makan tengah hari
Unsur terapi: Terapi carakerja
Objektif: Di akhir P & P, murid boleh:
• Menanak nasi, menggoreng sayur sawi dan menggoreng ikan bilis.

Hasil Pembelajaran: Murid akan memasak dengan kaedah yang betul

Nilai-nilai murni: Menjaga kebersihan

Langkah/Masa Aktiviti P & P Catatan
Set Induksi
(5 minit) Guru menunjukkan bahan masakan iaitu beras,sayur sawi,minyak masak,bawang putih,bawang merah,ikan bilis dan garam. Beras,sayur sawi,minyak masak,bawang putih,bawang merah,ikan bilis dan garam.
Langkah 1
(5 minit) Guru mengajar murid cara yang betul untuk menanak nasi Beras.periuk nasi
Langkah 2
(10 minit) Guru menunjukkan cara menggoreng sayur sawi. Murid lihat dan dengar. Sayur sawi,bawang putih,bawang merah,minyak masak dan garam.
Langkah 3
(5 minit) Guru menunjukkan cara menggoreng ikan bilis. Murid lihat dan dengar. Ikan bilis,garam,bawang putih,bawang merah.
Penutup
(5 minit) Murid membersihkan dapur dan alatan memasak.

Refleksi oleh Guru Pelatih:





Ulasan oleh Guru/Pensyarah Pembimbing:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment